Followers

Tuesday, September 15, 2009

Bukan Benci... Tapi Rimas

Bukan benci ... tapi rimas. Itulah tajuk entri aku kali nie. Aku cukup benci ngan bunyi mercun kat bawah nie. Entah malaun hamprik maner la yang mencipta mendalah nie. Tak bahaye ker bebudak kecik2 main. Bunyi nye teramat kuat hingga melompat punggung aku nie bila meletup mendalah nie yang diberi nama Mercun Bola. Kalu bunyi mercun mancis atau seangkatan dengan nye, aku tak kisah sangat sebab bunyi kentot aku lagi kuat dari mercun2 tu. Tapi kentot aku kalah kalu bebudak tu main mendalah nie (Mercun Bola nie).


Aku bertambah hangin bile aku tengah saun bebudak yang main mercun tu terselit bapak budak disebalik kepulan asap memutih. Oiii.... bapak budak yang tak brape cukup umor. Kalu nak main mendalah tu, main ler kat umah korang. Ini dak, baling gak kat umah orang. Wahai bapak budak yang leh dikategorikan sebagai tua bangka, kalu nak main mendalha tu. Baling ler ke arah umah korang. Cuba korang try baling kat bini korang yang telah buat kuih raye tu, mahu tido luar korang malam tu, atau pun berslepat muka korang dengan adunan tepung kuih raya.

Tolonglah respek jiran tetangga yang mahukan ketenangan selepas berbuka. Semasa aku tengah buat entri nie, berdentum dentam luar umah aku nie. Macam berada di zaman perang dunia kedua plak. Aku dah rimas dah. Tungga nak call polis entri aje nie. Memang korang akan kata setahun sekali, so spotin la... Memang aku leh spoting dengan sume nie, janji korang baling mendalah tu kat umah memasing. Senang crite. Tak yah aku nak terjerit2 maki hamun korang. Aku perlukan ketenangan supaya senang makanan yang aku makan selepas berbuke dihadamkan.

Okay... raye tak lame agi. Awai lagi kot untuk aku ucapkan slamat hari aye, Tunggula beberapa ari lagi. Okay bye... main mercun main gak, tapi jangan sampai kaki tangan kudung. Tak pernah aku dengar raye cine atau deepavali ade yang kudung tangan kan. Nie dak, hari aye gak yang mencatat sejarah. Almaklum la kan, umat Melayu nie terlebih kreatif. Kreatif tak bertempat. Bukan menghina bangse sendiri, tapi terkilan.



Mendalah durjana yang mengganggu ketenteraman aku

3 comments:

farish sinclair said...

kat kl pon same..smpai tbkar kete hehe

1na said...

"Pak chu... nanti pak chu letak bunga api dalam surat tau"

mrMiEZ said...

kihkih... angah dah beli... Rm 23... Mak balik, leh claim